Het verhaal achter het merk Fear of God

T

oen Jerry Lorenzo jong was, lazen hij en zijn gezin samen dagelijkse devoties. Zijn moeder had er 30 tot 40, maar ze bestudeerden vaak "My Utmost for His Highest " door Oswald Chambers, een van de meest populaire religieuze hardcovers ooit geschreven.


"Lezen over de angst voor God en de wolken en duisternis rond Zijn koninkrijk als je Hem niet kende, maar [die] hebben uit respect en eerbied voor Hem als je Hem wel kende ..." legt Lorenzo uit in zijn warme, dulcet stem. 'Die nevenschikking was zo geweldig voor mij.'

Jaren later inspireerde My Utmost for His Highest de naam van Lorenzo's kledingmerk, Fear of God, dat hij in 2013 lanceerde. "Ik wilde altijd iets doen rond het christendom, maar het leek oubollig", zegt de 39-jarige. op een maartmiddag in zijn showroom in een gerenoveerd pakhuis in het centrum van LA. 'Maar toen ik [My Utmost For His Highest] las, wist ik dat ik de basis en de basis had om me op de been te houden. Het was genoeg om op voort te bouwen. Ik wist dat ik een naam had voor het bedrijf. '

Een devotieboek is misschien een ongebruikelijke bron voor modecreativiteit, maar niet voor Lorenzo. Alles over Fear of God - het mouwloze flanel met ritssluitingen aan de zijkant, BMX-jersey (geïnspireerd op een vergelijkbaar exemplaar dat hij vond op de Rose Bowl Flea Market), bomberjacks en militaire sneakers beïnvloed door religie, hiphop, grunge en Allen Iverson - is geworteld in wie hij is en zijn enorm diverse interesses. Hij luistert naar Kurt Cobain en de Migos. De liefde voor vintage erfde hij van zijn moeder, die vaak antiek winkelde. In zijn showroom is er een kleinere kamer met bakstenen muren bekleed met tientallen ingelijste, originele rockconcertposters die hij kocht van de Italiaanse fotograaf Henry Ruggeri. Zelfs op dit moment draagt ​​Lorenzo, die tatoeages heeft die beide armen naar beneden slingeren, een boxed baard en cornrows gelijkmatig over zijn hoofd gevlochten, een vintage Tina Turner T-shirt met willekeurige gaten die eruit zien als motten, witte basketbalshorts en basketbal sneakers uit de aankomende vijfde collectie van Fear of God's, gouden kettingen en een met diamanten ingelegde kruisvormige oorbel die aan zijn linkeroorlel hangt.

"Wat je ziet in Fear of God is een organische overdracht van hoe Jerry zich dagelijks kleedt", zegt Chris Gibbs, eigenaar van herenmodezaak Union Los Angeles, waar Fear of God wordt verkocht. 'Jerry heeft een heel specifiek standpunt. Er is niets vergelijkbaars. Daarom doet het merk het erg goed voor ons. " (Fear of God is volgens Gibbs een van de top vijf merken in Union.)

Sinds de lancering van een capsule met hoodies met korte mouwen en extra lange T-shirts, heeft Fear of God - dat een streetwear- en hedendaags merk wordt genoemd, hoewel Lorenzo de term luxe of designer verkiest - een cult-achtige aanhang ontwikkeld. De ontwerpen zijn overal. Justin Bieber is gefotografeerd met een Fear of God-broek met trekkoord terwijl hij in LA was. Vorig jaar trotseerde Kanye West het thema van het Met Gala en droeg een gescheurde spijkerbroek van het merk. Retailers zoals Barneys en RSVP Gallery kunnen het product nauwelijks in de schappen leggen. Fast-fashion retailers, zoals H&M, en andere labels hebben zelfs imitaties van Fear of God's designs verkocht.

"Het stoort me als je mijn exacte ideeën aanneemt en hetzelfde probeert te zeggen als ik probeer te zeggen", zegt Lorenzo.

Die vraag heeft geleid tot samenwerkingen met Vans op sneakers en PacSun op een jongere, goedkopere lijn genaamd FOG. Lorenzo heeft zelfs Bieber's Purpose-tourmerch ontworpen. "De inkomsten verdubbelen consequent meer dan elke Fear of God-collectie", zegt hij.

Maar in tegenstelling tot de meeste andere succesvolle merken, heeft Fear of God geen machine achter de rug. Geen investeerders. Geen verkoop- of marketingteam. Tot zes maanden geleden werkten Lorenzo en zijn kleine team van vier werknemers vanuit zijn huis in Glendale, Californië. Lorenzo volgt geen modekalender, maar geeft collecties vrij wanneer hij denkt dat ze er klaar voor zijn. Hij weigert een modeshow te doen. 'Dat is luxe voor mij', zegt hij. “Luxe is je eigen schema maken en je eigen baas zijn. Het is zoals Jay Z zei: ‘Totdat je er alleen voor staat, kun je niet vrij zijn, hoeveel geld je ook verdient.’ "

Hij wil misschien dat zijn kleding wordt geclassificeerd als luxe of ontwerper, maar hij wordt niet graag een 'ontwerper' genoemd. 'Ik heb veel respect voor Raf Simons, Ralph Lauren of Rick Owens, deze conceptuele ontwerpers', zegt hij. "Het lijkt op wat ik doe, maar ik heb het gevoel dat ik het doe vanuit een oplossing. Ik probeer meer een verhaal te vertellen dan een collectie te ontwerpen. "

Lorenzo voelt zich comfortabel buiten de modewereld. Kleding is niet zijn enige focus. 'Op een gegeven moment moet je ergens mee bezig zijn', zegt hij.

Jerry Lorenzo Manuel had niet altijd een carrière in de mode voor ogen. Hij werd geboren in Sacramento, maar verhuisde nogal wat - naar West Palm Beach en vervolgens naar Chicago - zodat hij en zijn gezin bij zijn vader Jerry Manuel konden zijn, een honkbalspeler uit de hoogste klasse die een minor league-coach werd. Zijn vader leidde uiteindelijk de White Sox en de Mets en is nu analist voor MLB Network, maar toen ze opgroeiden hadden ze niet veel geld. 'We waren van salaris tot salaris totdat ik afstudeerde aan de middelbare school', zegt Lorenzo. Als kind reed zijn moeder hem en zijn drie broers en zussen elke zomer 23 uur lang van West Palm Beach naar Montreal om bij zijn vader te zijn, die destijds voor de Expos coachte, omdat ze het zich niet konden veroorloven om vliegtickets te kopen . Hij herinnert zich dat hij in de buurt was van families uit de Major League, die miljoenen dollars hadden, maar maandenlang tijdens een trainingskamp in een studio-appartement met zijn ouders en broers en zussen woonden.

Na zijn studie voltooide Lorenzo zijn MBA aan Loyola Marymount in L.A. "Ik had altijd het gevoel dat L.A. een stad van kansen was", zegt Lorenzo. 'Dus ik kwam hier naar buiten, zat overdag op de middelbare school en werkte' s nachts bij Diesel op de Promenade. '

Zijn eerste echte banen waren in de sport - het behandelen van bedrijfssponsoring voor de L.A. Dodgers en later hoofd van de spelersmarketing voor het in Chicago gevestigde sportbureau CSMG, wiens klantenkring destijds Dwyane Wade, Matt Leinart en Donovan McNabb omvatte. 'Ik dacht dat ik sportmakelaar zou worden', herinnert hij zich.

Maar in 2008 verhuisde Lorenzo terug naar LA en begon hij feesten te geven die hij JL Nights noemde. "Er waren geen feestjes waar ik naar toe kon gaan om hiphop te horen en mensen te zien die net zo gekleed waren als ik", zegt hij. 'Dus dat hebben we gemaakt.' Elke avond zie je beroemdheden zoals Pusha T of Kid Cudi of merkeigenaren zoals Don C. "De feesten waren legendarisch", zegt Lorenzo.

 

JL Nights ging uiteindelijk van start en werd een fulltime baan. Hij sloot het feest om zich te concentreren op Fear of God, maar Lorenzo staat erop dat hij de feesten niet mist. "Ik ben 16 maanden nuchter. Ik heb een familie. Mijn leven staat op een andere plek ', zegt hij. "Zoveel van wat ik dacht dat sociaal belangrijk was, is gewoon niet meer belangrijk voor mij."

Lorenzo zegt dat hij zich realiseerde dat hij kleren wilde maken nadat hij de voormalige Dodger-all-star Matt Kemp was gaan managen, met wie hij in 2008 begon samen te werken. 'Ik deed al zijn off-the-field marketing, zijn aantekeningen bij DIRECTV, Big League Chew en Beats by Dre ', zegt hij. "Ik was ook bezig met zijn styling en hielp hem met zijn imago." Op een dag, tijdens het winkelen voor Kemp, realiseerde hij zich dat er genoeg dingen waren die hij voor zijn klant wilde die niet beschikbaar waren.