10 zwarte iconen die de sneakerindustrie vormden

Als je even de tijd neemt om na te denken over enkele van de meest gehypete sneaker-samenwerkingen in de geschiedenis, zul je merken dat de meerderheid ervan is gemaakt door zwarte mensen. Van Kanye West tot Serena Williams, het spel zou niet zijn wat het nu is zonder mensen van kleur aan het roer, dus we presenteren tien zwarte iconen die de sneakerindustrie zoals we die hebben gevormd, hebben gevormd.

Waarom is dit belangrijk? Zwarte cultuur wordt niet genoeg gevierd en in het licht van de Black Lives Matter-beweging is het van vitaal belang dat we ons platform gebruiken om de individuen te laten zien die de grootste impact op de cultuur hebben gemaakt. Denk maar aan de muziek waarnaar u luistert of zelfs de films die u bekijkt - zou het echt zijn wat het is zonder POC?

Nee, en daarom denken we dat het essentieel is om deze legendes te verdedigen omdat ze niet alleen een bekende naam zijn die aan een merk is verbonden. Ze zijn een inspiratie voor ons allemaal en elk van hen verdient meer eer als het om krediet gaat.

 

Kanye West

Het is veilig om te zeggen dat velen van ons niet van sneakers zouden houden als Kanye West er niet was geweest. Hoewel hij bekend staat als een artiest met maar liefst eenentwintig Grammy's onder zijn riem, is hij nu misschien wel bekender vanwege zijn bijdrage aan het sneakergame. Van BAPE tot Nike tot Louis Vuitton, Ye heeft met ze allemaal samengewerkt, maar zijn samenwerking met adidas is verreweg zijn meest succesvolle tot nu toe.

Beginnend in 2015 met de Yeezy Boost 750, heeft hij sindsdien meer dan tien opvallende silhouetten uitgebracht, die elk een belangrijke rol spelen bij het vormgeven van de cultuur. Yeezus debuteerde bijvoorbeeld met de Yeezy 700 tijdens de Yeezy Season 5-showcase van 2017 en sindsdien zijn stevige sneakers waanzinnig populair geworden. Hoewel kan worden beweerd dat Raf Simons met zijn avant-gardistische kijk op de Ozweego de trend begon, was de rage niet echt sociaal acceptabel totdat Ye in de schijnwerpers kwam te staan.

 

Martine Rose

Martine Rose, een van de meest besproken ontwerpers, begon haar klim naar het sterrendom in 2017 met haar adembenemende London Fashion Week herencollecties. Sindsdien werkt ze samen met een groot aantal verschillende merken, waaronder Balenciaga en Napapijri, die het ultra populaire bloemenvlies opnieuw introduceerden dat in voorgaande seizoenen uitverkocht was.

Je kunt natuurlijk niet praten over de prestaties van de Britse ontwerper zonder haar Nike Air Monarch-samenwerking te noemen die het klassieke silhouet helemaal opnieuw heeft ontworpen. Verkrijgbaar in drie schone kleurstellingen, ze werden allemaal geïnjecteerd met bolvormige peulen die een eerbetoon waren aan Rose's liefde voor draagbare sculpturen.

 

Michael Jordan

Of je hem nu kent als de professionele basketbalspeler, de ondernemer of de eigenaar van de Charlotte Hornets, één ding waar iedereen Michael Jordan voor kent, is zijn kenmerkende Air Jordan-lijn. Een van de meest succesvolle en populaire schoenen van Nike, het partnerschap begon bijna vier decennia geleden in 1984 en het gaat nog steeds goed.

Bestaande uit meer dan dertig unieke silhouetten, de meest iconische van allemaal moeten de Air Jordan 1 uit 1985 en de Air Jordan 4 uit 1989 zijn. Hij werkt ook samen met enkele van de grootste namen in kunst, muziek en mode, waaronder KAWS, Eminem, en Virgil Abloh. Het is een goede zaak dat MJ naar zijn moeder luisterde, omdat hij oorspronkelijk bij adidas wilde tekenen voordat Deloris Jordan hem ervan overtuigde om eerst de Swoosh te ontmoeten, en de rest is geschiedenis.

 

Pharrel Williams

Vooral bekend om zijn NMD Hu-lijn, gaat Pharrell Williams 'felbegeerde adidas-samenwerking terug tot 2014. In september van dat jaar werkte hij samen met de Three Stripes voor de wereldberoemde adidas Superstar "Supercolor" -collectie. Bestaande uit vijftig verschillende tinten, dit was iets dat tot nu toe nooit eerder was gedaan.

In 2017 namen Skateboard P en Karl Lagerfeld afscheid van Colette met de Chanel x Pharrell x adidas NMD Hu. Beperkt tot slechts 500 paar, elk verkocht voor ongeveer £ 1.000 en werd exclusief verkocht via een online loterij. Ze lanceerden op 23 november en slechts twee dagen later sloot de Parijse winkelier voor de laatste keer zijn deuren.

 

Rihanna

Negen Grammy's, twaalf Billboard Music Awards, dertien American Music Awards en zeven MTV Video Music Awards, dit zijn slechts enkele van de prestaties van Rihanna voordat we het zelfs hebben over haar bijdrage aan de mode- en sneakerscene.

RiRi heeft jarenlang samengewerkt met enkele van de meest opmerkelijke modeontwerpers, dus het was geen verrassing toen ze haar eigen label lanceerde. Kort daarna werkte ze samen met PUMA voor de FENTY x PUMA-collectie die de start- en landingsbanen van elke grote Fashion Week binnendrong, waarbij veel sneakerheads haar PUMA Creeper 2016's Shoe of the Year noemden. Dit was niet alleen een groot jaar voor vrouwen in de mode, het was ook monumentaal voor mensen van kleur.

 

Run DMC

Hoewel Run DMC niet bepaald een individu is, is het veilig om te zeggen dat de sneaker-industrie niet zou zijn wat het vandaag is zonder hen. Opgericht in 1983 door Joseph Simmons, Darryl McDaniels en Jason Mizell, worden ze beschouwd als een van de meest invloedrijke acts in de geschiedenis van de hiphopcultuur. Ze waren ook een van de eerste groepen die een deal van meerdere miljoenen dollars tekenden met adidas.

Bekend om het feit dat ze hun Adidas Superstars veterloos droegen en met de tongen naar voren stak, werden in hetzelfde jaar bijna een half miljoen paar verkocht, wat voor die tijd een ongekend aantal was. The Three Stripes lanceerde toen een hele Run DMC-lijn, compleet met volledig gesponsorde tours.

 

Serena Williams

Serena Williams is niet alleen een legende op de tennisbaan, ze heeft drieëntwintig Grand Slam-titels gewonnen, wat de meeste spelers in de Open Era zijn, ze is ook een geweldig mode-icoon. Van haar Vogue-cover uit 2018 tot haar voortdurende samenwerking met Nike, een collectie die echt sneakerheads op de been had, was Williams 'Off-White x Nike collab waarin Virgil Abloh drie kleurstellingen speciaal voor haar ontwierp.

Nagesynchroniseerd met de "QUEEN" -collectie, het pakket bestaat uit de Nike Air Max 97, de Nike Blazer Mid en de NikeCourt Flare 2 PE. Elk model had een tussenzool met verloop die van roze naar paars vervaagt, evenals zwarte gedeconstrueerde elementen en een "Volt" ritssluiting.

 

Skepta

Skepta brengt het terug naar het VK en maakt sinds het begin van de jaren 2000 stappen. Van zijn bescheiden begin van Tottenham tot zijn Konnichiwa-dagen, zijn Nigeriaanse afkomst heeft altijd een grote rol gespeeld in zijn werk. In 2018 werd hij zelfs geïnstalleerd als chef in zijn Nigeriaanse geboortestad in de staat Ogun en ontving hij de titel van chef van de Amuludun van Odo-Aje.

Wat sneakers betreft, stal de Britse grime-artiest in 2017 het tafereel met zijn Nike Air Max 97. Geïnspireerd door een reis naar Marokko, werd het bovenwerk geschilderd in een luxe gouden en zwarte palet en versierd met traditionele patronen. Hij heeft sindsdien drie andere Swoosh-silhouetten, waaronder de Skepta x Nike Air Max 97 / BW-hybride, die aantoonbaar de niet-overeenkomende trend zijn begonnen.

 

Travis Scott

Het is gek om te denken dat Travis Scott pas drie jaar geleden bij Nike tekende en sindsdien is de cultuur niet meer hetzelfde. Hij begon het allemaal met een Nike Air Force 1 in 2017 en breidde vervolgens twee jaar uit naar de Air Jordan-lijn voordat hij terugkeerde naar de AF1 met de "Cactus Jack" van 2019. Hij werkte ook aan de Nike SB Dunk in 2020 en sindsdien is het skateboard-silhouet een van de meest gehypte silhouetten van het jaar geworden, met zelfs algemene releases die binnen enkele seconden na het vallen uitverkocht zijn.

Je kunt natuurlijk niet over zijn Swoosh-collab praten zonder de Travis Scott x Air Jordan 1 High "Dark Mocha" te noemen. Bekend om zijn aardse palet, heeft La Flame de zaken letterlijk omgedraaid door de Swoosh om te keren. Hoewel dit oorspronkelijk door veel sneakerheads als gimmicky werd beschouwd, werd het al snel een icoon dat zeker in de geschiedenisboeken terecht zal komen.

 

Virgil Abloh

Oorspronkelijk opgeleid als architect, kwam de roeping van Virgil Abloh tot stand toen hij zijn eigen T-shirts begon te maken in een zeefdrukwinkel in Chicago, waar hij Kanye West ontmoette. Het duo liep later een korte periode stage bij Fendi, waarna hij met Pyrex Vision, die later Off-White werd, eerst de wereld van streetwear in dook.

Bekend om zijn gebruik van aanhalingstekens, zip-ties en barricade tape, trad hij in 2017 toe tot Team Nike voor het felbegeerde "THE TEN" dat tien van de meest iconische silhouetten van de Swoosh deconstrueerde. Slechts een jaar later werd Abloh gekroond tot artistiek directeur van herenkleding van Louis Vuitton. Deze stap was belangrijk vanuit het oogpunt van diversiteit, omdat het Parijse label nooit een Afro-Amerikaanse artistiek leider had gehad. Het betekende ook dat hij een van de weinige ontwerpers van kleur was die een groot modehuis aanstuurde, na Olivier Rousteing voor Balmain en Ozwald Boateng voor Givenchy.